Завърши изложбата на Такаши Мураками в Москва, Музеят „Гараж” издаде уникален каталог за финисажа

Японският поп арт художник Такаши Мураками (Takashi Murakami) представи за първи път своя самостоятелна изложба в Русия - в Музея за съвременно изкуство „Гараж” в Москва. Снимка: © Garage Museum of Contemporary ArtГрандиозната ретроспектива
„Ще паднат тихи дъждове” беше едно от най-важните арт събития в руската столица през последните пет месеца.

МОСКВА. Музеят за съвременно изкуство „Гараж” (Garage Museum of Contemporary Art) в руската столица отпечатаха уникален каталог по повод закриването на грандиозната ретроспективна изложба „Ще паднат тихи дъждове”* (бел.ред.: заглавие на руски: Будет ласковый дождь; оригинално заглавие: Under the Radiation Falls) на японския поп арт гуру Такаши Мураками (Takashi Murakami). Първият мащабен проект на световноизвестния артист в Русия беше представен от 29 септември 2017 г. до 4 февруари т.г. Редактор на каталога, чийто тираж е само от библиографските 2000 бройки, е кураторката на изложбата Екатерина Иноземцева (Ekaterina Inozemtseva), а в изданието са включени текстове на специалистите по японска култура Айнура Юсупова (Aynura Yusupova) и Рюуске Хикава (Ryūsuke Hikawa), както и интервю с художника и със сътрудници на неговото студио.


В последните дни на изложбата „Ще паднат тихи дъждове”, която беше закрита на 4 февруари, Музеят „Гараж” издаде уникален каталог. Снимка: © Garage Museum of Contemporary ArtВ каталога е възпроизведена структурата на изложбата в Музея „Гараж” като той е съставен от четири глави, съответстващи на някои от експозиционните раздели като „Изкуство” (Art); „Малчугана” и „Дебелака” (The Little Boy and the Fat Man)бел. ред.: това е кодовото име на атомните бомби, хвърлени над Хирошима и Нагасаки през август 1945 г.; „Кавай” (Kawaii) и „Сутадзио, или Студио” (Sutajio, or Studio).

Специално за изданието, Айнура Юсупова, ръководителка на отдела за източна графика в Държавния музей за изобразителни изкуства „А.С. Пушкин (The Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow), написа статия за връзката на творчеството на Такаши Мураками с традиционната художествена култура в Япония, а критикът и автор на аниме (anime) Рюуске Хикаваза японската следвоенна визуална култура, включително и за феномена токусацу (tokusatsu culture). В 312-странчният каталог е публикувано и обширно интервю с Такаши Мураками, който разказва за себе си и за своето творчество.

Изданието включва повече от 400 илюстрации

или, на практика, репродукции (256) на всички показани в изложбата работи на художника, както и произведения на класическата японска живопис, предоставени от Пушкинския музей, скици на манга и аниме от Мемориалния музей на света в Хирошима (Hiroshima Peace Memorial Museum) и от частни колекции, документални фотографии от агенция Getty Images и много други. Върху светлата обложка на каталога е възпроизведен, светещ на тъмно, черепът от комикса Time Bokan – един от най-разпознаваемите образи на Мураками, който напомня „гъбата” след термоядрен взрив.

Експозицията в Музея „Гараж” беше подготвяна в продължение на две години. Снимка: © Garage Museum of Contemporary ArtВ главата „Сутадзио, или Студио” съдържа интервю с работници в студиата на художника в Токио и в Ню Йорк, и с хора, които сътрудничат с неговата компания Kaikai Kiki Co., Ltd. и отговарят за производството на различни продукти: от картини и скулптури до сувенири и костюми за вечерни партита. Тази глава от каталога разказва за уникалния метод на работа на Такаши Мураками и моделът, по който е организирана дейността на неговото студио.  

„Това не е средновековно или ренесансово ателие, подобно на това на Тициан (Tiziano Vecellio; 1488/1490-1576), не е „Фабриката” на Анди Уорхол (Andy Warhol; 1928-1987), а още по-малко общо студиото на Мураками има със „заводите” на суперуспешните съвременни художници като Джеф Кунс (Jeff Koons) и Аниш Капур (Anish Kapoor). В хода на интервюто - макар и косвено – се изгражда почти триизмерния образ на Такаши Мураками: художник, предприемач, галерист, администратор, мислител, geek и otaku (бел. ред.: извънредно увлечен човек), режисьор. Това отчасти помага да се разбере, какъв е той – художникът Такаши Мураками, как са устроени неговата работа и живот и защо е станал един от най-влиятелните и действени герои на нашето време” – пише в предговора Екатерина Иноземцева.

Каталогът е подготвен в тясно сътрудничество с художника и компанията Kaikai Kiki Co., Ltd., а дизайнът е на Faro Studio.

От 29 септември 2017 г. до 4 февруари т.г. бяха проведени и редица съпътстващи изложбата събития. Снимка: © Garage Museum of Contemporary ArtИзложбата „Ще паднат тихи дъждове” (кратко видео за арнжирането можете да видите на този линк), която се превърна в едно от най-важните арт събития в Москва, представи

няколко периода от творчеството
на японския артист –

от началото на 90-те години до наши дни, което преосмисля и обединява традициите на Изтока и Запада.

Експозицията, беше съставена от четири основни и от един въвеждащ раздел, наречен Гeидзюцу(Geijutsu), който разказа за пътя на Мураками в живописта (като техника и обучение), основана отчасти върху традиционното японско изкуство; за неговата работа с картинното пространство и размислите му върху цялостната работа на художника. Грандиозният арт проект демонстрира изследванията на артиста на някои характерни за националната култура и колективното съзнание особености: в работите на Мураками се размива границата между „високо” и „ниско”, между „елитно” и „масово”, а различните медии съществуват в единен поток от образи.

Разделът „Малчугана” и „Дебелака” бяха изцяло посветени на символичното значение и влияние на събитията от август 1945 г. върху културното съзнание на японците. Според художника, след ядрената катастрофа започва отброяване на нова визуалност: от постапокалиптични видения до съзнателно бягство от действителността и стремеж към нейното настойчиво игнориране. В раздела бяха експонирани мащабната инсталация „Морски бриз” (Sea Breeze; 1992); нови творби, подготвени специално за изложбата в Москва, както и аниме, оригинални ескизи и тиражирани манга произведения, свързани с осмислянето и преживяването на ядрената катастрофа...

Творбите, включени в раздела Каваий, изследваха връзката на Мураками с естетиката кавай (на японски: мил, прелестен), която обхваща японската масова култура и е проникнала във всички сфери на японския обществен живот. Архитектурното решение на тази част от експозицията, в почти военен ред, пресъздаваше атмосферата, характерна за специализираните аниме и манга магазини в Токио, или пък в духа на еnvironmental art превръщаше музейното пространство в имитираща реална среда – в случая, в киносалон, където посетителите можеха да видят премиерата на пълнометражния филм „Очите на Медуза” (Jellyfish Eyes; 2013), чийто режисьор е художникът.      

Разделът „Сутадзио” беше превърнат в своеобразен действащ филиал на студиото на Такаши Мураками. Снимка: © Garage Museum of Contemporary ArtРазделът Сутадзио се превърна в истински филиал на студиото на Мураками в Миьоши, където многобройната публиката успя да се запознае в реално време с процеса на създаване на неговите нови творби, който понякога продължава няколко години (някои от зрителите, обаче, имаха възможността да видят как няколко от произведенията бяха завършени точно тук – в Музея „Гараж”). Тази част от експозицията представи живота в творческата лаборатория на артиста, където се „култивират” добросъвестен труд и традиционното за японската култура стриктно следване на указанията на майстора.

Последният раздел – „Развлечение и украшение” (Asobi & Kazari), или „Фантомният”, беше разгърнат извън изложбените пространства на Музея (в кафенето и книжарницата, на стълбите, на фасадата и прочее). Изложените там произведения разкриха игровата природа на творчеството на Мураками и неговия стремеж към декоративност и към разпространението на орнаменталната енергия, заложена в японската художествена традиция. Този раздел олицетвори практиката на Мураками като художник и неговата дейност като ръководител на корпорацията Kaikai Kiki Co., Ltd., ангажирана с просветителски и комерсиални проекти.

Изложбата „Ще паднат тихи дъждове” в Музея „Гараж” представи повече от 80 произведения на артиста: живопис, графика, пълнометражни филми, анимация от 21st Century Museum of Contemporary Art в Канадзава и от Mori Art Museum в Токио, японски гравюри от Пушкинския музей, различни артефакти от студиото на Мураками и др.

Изложбата „Ще паднат тихи дъждове” се превърна в едно от най-важните и посещавани арт събития в Москва през последните пет месеца. Снимка: © Garage Museum of Contemporary Art* * *

ТАКАШИ МУРАКАМИ е роден през 1962 г. в Токио. Завършил е Токийския университет на изкуствата (Tokyo University of the Arts), където през 1986 г. получава бакалавърска степен, през 1988 г. – магистърска, а през 1993 г. – защитава докторантура (Ph.D.)

През 1996 г. основава Hiropon factory, на чиято основа по-късно създава компанията Kaikai Kiki Co., Ltd., занимаваща се с производството и продажбата на произведения на изкуството, както и с подкрепата на начинаещи художници. Артистът живее и работи в Токио и в Ню Йорк.

Последни персонални изложби на Такаши Мураками: Murakami: The 500 Arhats, Mori Art Museum, Tokyo (2015); Arhat Cycle, Palazzo Reale, Milan (2014); Murakami: Ego, Qatar Museums Authority, Doha (2012); Takashi Murakami Versailles, Palace of Versailles, Versailles (2010); © MURAKAMI, Museum of Contemporary Art, Los Angeles (2007; traveled to Brooklyn Museum, New York; Museum für Moderne Kunst, Frankfurt; and Guggenheim Museum, Bilbao through 2009); Kaikai Kiki: Takashi Murakami, Fondation Cartier pour lart contemporain, Paris (2002; traveled to Serpentine Gallery, London); Takashi Murakami: Made in Japan, Museum of Fine Arts, Boston (2001); and Summon Monsters? Open the Door? Heal? Or Die?, Museum of Contemporary Art, Tokyo (2001).

________

Бел. ред.: Руското заглавие на изложбата – Будет ласковый дождь, е свързано и препраща към едноименния антиутопичен разказ на американския писател Рей Бредбъри (Ray Bradbury; 1920-2012) от цикъла „Марсиански хроники” (The Martian Chronicles; 1950) и от едноименния анимационен филм на Назим Туляходжаев, заснет от Узбекфильм през 1984 г.
Заглавието на изложбата на български език – [Август 2026] „Ще паднат тихи дъждове”, е от книгата на издателство „Народна младеж” (1966), превод: Никола Милев.

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/2415-zavarshi-izlojbata-na-murakami-v-moskva-muzeiat-garage-izdade-unikalen-catalog-za-finisaga.html