Галерия свали от експозицията си шедьовър на прерафаелита Джон Уотърхаус заради полуголи нимфи

Картината „Хилас и нимфите” (1896) от Джон Уотърхаус, която беше свалена от експозицията на Художествената галерия на Манчестър. Решението било повлияно от неотдавнашните протестни движения срещу „обективизирането и експлоатацията на жените”. Снимка: manchesterartgallery.orgРешението на арт музея в Манчестър било повлияно от неотдавнашните протестни движения срещу „обективизирането и експлоатацията на жените”.

МАНЧЕСТЪР. Художествената галерия в английския град (Manchester Art Gallery) свали от постоянната си експозиция картината „Хилас и нимфите” (Hylas and the Nymphs; 1896) от Джон Уилиям Уотърхаус (John William Waterhouse; 1849-1917), който е смятан за един от най-известните представители на късния период на прерафаелитите (Pre-Raphaelite Brotherhood). Решението на управата на галерията предизвика вълна от критика, съобщи BBC News.


Платното изобразява група (частично) голи нимфи и героят от древногръцката митология Хилас – син на Тейдамант, любимец и оръженосец на Херакъл (Херкулес). По време на похода на аргонавтите Хилас бил отвлечен на мизийското крайбрежие във Витиния от нимфите, след като се отдалечил от лагера, за да напълни съд с вода от един извор…

Според кураторката Клер Ганауей (Clare Gannaway), по този начин музеят се опитва да започне дискусия за „сложните въпроси за джендъра, расата и представителството” („tricky issues about gender, race and representation”), както и за това как да се възприема класическото изкуство във времето на феминизма, политическата коректност и новите ценности. Кураторката описва картината като „много старомодна”, защото изобразява жените „или като пасивни красиви предмети, или като фатални жени” и отрече обвиненията, че галерията е цензурирала творбата на Уотърхаус.

Както става ясно от официалната позиция на Художествената галерия в Манчестър, „актът на свалянето на картината” е част от действията на група представители на екипа на музея и на хора, свързани с него, проведени на 26 януари 2018 г. Свалянето на „Хилас и нимфите” (в същото време са иззети и всички репродукции с картината от магазина на музея) е заснето и ще бъде показано в предстоящата изложба на художничката Соня Бойс (Sonia Boyce), а върху стената, на мястото на произведението, от галерията призоваха посетителите да лепят стикери със своето мнение.

Снимка:  Screenshot of bbc.com„Феминизмът изгуби ума си! Срам ме е да бъда феминистка!”, пише върху един от стикерите. Посетилите на галерията призоваха администрацията да съчетава съвременното изкуство, провъзгласяващо „нови ценности”, с класиката, а не да сваля от експозицията произведения от съображения за политическа коректност.

В социалните мрежи също бяха изразени силни реакции. „Премахването на едно произведение на изкуството по политически причини е цензура,” написа потребител на Twitter. Или: „Мисля, че можете да предизвикате дебат, без да премахвате картината”, смята друг. А проф. Лиз Претеджон (Prof. Liz Prettejohn), която беше куротор на изложбата Waterhouse в Кралската академия в Лондон (Royal Academy) през 2009 г., каза пред BBC News: „Това е картина, която хората обичат, и най-нелепото нещо е твърдението, че някак си ще започне дебат, за да разберем общественото мнение.”

Междувременно от музея съобщиха, че днес, 3 февруари, преди обед, след седем дни и повече от 700 коментара, картината на английския художник е била върната на мястото си. „…Предвид огромния обем и обхват на дискусиите, предизвикани от акта на премахване на картината, галерията планира поредица от публични събития, за да насърчи по-нататъшното обсъждане на тези въпроси… Надявахме се, че експериментът ще стимулира дискусията и е справедливо да се каже, че това в голяма степен се получи – не само с местни хора, но и с любители на изкуството по целия свят…”, се казва в прессъобщението, публикувано в сайта на Художествената галерия в Манчестър.

Както artnovini.com написа, през ноември 2017 г. в германския град Гьотинген по безпрецедентен начин беше свалена изложбата „Въпрос на вкус” (Geschmackssache) с 45 сатирични произведения на арт групата KomiTee и на техни колеги. Част от творбите бяха изтълкувани като „сексистки” и „антисемитски” и изложбата, която трябваше да продължи до 14 февруари 2018 г., беше закрита преждевременно.


Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/2413-galeria-svali-ot-expoziciata-si-shediovar-na-john-waterhouse-zaradi-polugoli-nimfi.html