ЮНЕСКО призова за промени в законите за Свободните безмитни зони

ЮНЕСКО ще предложи на страните, членуващи в организацията, да направят промени в своите законодателства, които да актуализират и регулират правните норми за фрийпортовете, особено в частта, която се отнася за местата, където се съхраняват културни ценности . Снимка: © artnovini.comПАРИЖ. Световната организация по въпросите на образованието, науката и културата към ООН – ЮНЕСКО (UNESCO), публикува официалния отчет на Междуправителствения комитет за съдействие при връщането на културни ценности на страните, откъдето произхождат, или за реституцията им в случаите на незаконно присвояване (ICPRCP). Документът повдига въпроса и за фрийпортовете (freeports), като възможно място за съхраняване и препродаване на крадени произведения на изкуството, съобщава платформата artguide.com, като цитира artnet News.


Фрийпортовете – създадени за временно съхраняване на стоки, необлагаеми с данъци и мита складове, напоследък все по-често се използват като място за продължително съхраняване на ценности при минимални разходи. Съществуването на тези безмитни зони позволява в тях да се съхраняват крадени културни ценности за неопределено време и без последствия. „Съществува висок риск за това фрийпортовете да бъдат използвани от арт дилъри за съхраняване на крадени или контрабандни произведения на изкуството дотогава докато разследването не бъде прекратено”, се опасяват експертите. В голяма степен тази система засяга Швейцария, като в доклада се посочва, че през 1995 г. във фрийпорта край Женева бяха открити контрабандни антики, свързани с Музея „Гети” (Getty Museum) в Лос Анджелис. Също в Женева, но през 2003 г., митничари откриха образци от Древен Египет, в това число и две мумии, а през 2014 г. – древноримски и етруски артефакти.

Днес Международният комитет смята да се обърне към държавите, членуващи в ЮНЕСКО, с предложение да бъдат направени промени в съответното национално законодателство, които да актуализират и регулират правните норми за фрийпортовeте, особено в тази част, която се отнася за местата, където се съхраняват културни ценности. Министърът на финансите на Франция Мишел Сапен (Michel Sapin) нарече фрийпортовете „слабо звено” в борбата с тероризма. „Ние сме длъжни да пресечем подобни практики за търговия с произведения на изкуството в рамките на борбата с тероризма”, заяви той по време на срещата на министрите на финансите на G20 в Китай.


Най-шумният скандал, свързан с фрийпорта в швейцарския град, се разрази през миналата година, когато руският предприемач Дмитри Риболовлев (Dmitry Rybolovlev) даде на съд швейцарския арт дилър Ив Бувие (Yves Bouvier). През 2014 г. руският милиардер купи от него картината „№ 6” на Марк Ротко (Mark Rothko; 1903-1970) за 186 млн. USD, а по-късно се оказало, че Бувие платил за абстрактното платно само… 146 млн. USD. Скандалът разтърси пазара на изкуство и предизвика мащабна проверка в Свободната безмитна зона (фрийпорт) край Женева, където се съхраняват произведения на изкуството за милиарди долари. Според основателя на компанията Artprice - Тиери Ерман (Thierry Ehrmann), „ако женевският фрийпорт изпадне в колапс, това може да предизвика колапс и на световния пазар на изкуство”, под чийто удар ще попадне и най-голямото изложение в света Art Basel.

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/2160-unesco-prizova-za-promeni-v-zakonite-za-svobodnite-bezmitni-zoni.html