Третяковската галерия продължи изложбата на Валентин Серов до 31 януари

Един от най-възхитителните портрети, създадени от Валентин Серов - „Мика Морозов” (1901). Снимка: © Государственная Третьяковская галереяБезпрецедентна ситуация пред знаменития музей - хиляди почитатели искат да видят творбите на един от любимите си художници.

МОСКВА. С безпрецедентна ситуация в историята на Третяковската галерия се сблъска администрацията на световноизвестния музей – след като веднъж беше удължена продължителността й до 24 януари, заради изключителния интерес от страна на публиката, изложбата с произведения на един от най-значимите и обичани художници в историята на руското изобразително изкуство – Валентин Серов (Valentin Serov; 1865-1911), беше продължена с още една седмица – до 31 януари. Този срок е „окончателен и неизменен”, подчерта Зелфира Трегулова, генерален директор на галерията.


„Днес, ден преди края на изложбата, още в 8 сутринта пред входа на Третаяковската галерия на „Кримски вал” имаше опашка. Разбирайки цялата сложност да бъде продължена изложбата, но и мислейки за огромната любов към художника, от четвъртък ние провеждаме оперативни съвещания с анализи на ситуацията и търсехме решение как да продължим изложбата”, пише Тригулова в сайта на галерията и допълва: „Проведохме екстрени експертни срещи с музейните работници и реставраторите, за да определим състоянието на живописните и особено на графичните произведения. Беше прието решение, че състоянието на творбите е стабилно и продължението с една седмица е възможно. Ние детайлно обсъдихме с нашите партньори и намерихме решение със застрахователните и транспортните компании за удължаването на срока…”

Директорката на Третяковката съобщи, че шест от 255-те картини ще бъдат върнати в колекциите във Франция, Дания, Армения и Беларус до 29 януари, както е според международните договори.

На 22 януари, заради повишена нервност, голяма група от желаещи да разгледат ретроспективата „Валентин Серов. 150 години от неговото рождение ” счупи входната врата на галерията, припомнят от музея. По време на инцидента никой не е пострадал, но за всеки случай е била повикана бърза помощ и допълнителна охрана. На два пъти е имало конфликти и спорове сред опашките.

Заради студа, и затова, че на желаещите да разгледат изложбата се налага да чакат по няколко часа, от Министерството на извънредните ситуации на Руската федерация са решили да разпънат специални отоплени палатки и да разгърнат полеви кухни близо до Третяковската галерия. От музея обявиха, че спират онлайн продажбата на билети.

Емблематичното за изкуството на големия художник „Момиче с праскови” (1887). Снимка: © Государственная Третьяковская галерея Както artnovini.com вече написа, изложбата на Валентин Серов беше едно от най-очакваните събития в руската столица през миналата година (според сайта, ретроспективата е сред „Най-добрите 20 изложби в света през 2015”) Големият интерес към експозицията беше доказан още през първата седмица след откриването й на 7 октомври, когато галерията беше посетена от над 25 хиляди души, а за три месеца тя беше посетена от 370 хиляди!

В грандиозната изложба, разположена на три етажа и в 19 раздела, са представени 250 творби на Серов от 25 руски музея, четири чуждестранни и от частни колекции.

Роденият на 19 януари 1865 г. в Санкт Петербург художник синтезира в своето творчество най-добрите традиции на руската реалистична школа, уроците на старите европейски майстори и новаторството на съвременните му живописци, казват от галерията. Той не само определя развитието на стила модерн в родината си, но е и предшественик на авангарда. С универсализма и парадоксалността на своя талант Серов предсказва архетипа на творческата личност на XX в., допълват организаторите.

Изключително даровит художник, той се изявява с еднаква сила в различните сфери на изобразителното изкуство: от кавалетната до монументалната живопис, в графиката, сценографията и декоративно-приложното изкуство. Жанровият диапазон на неговите работи е разнообразен и включва исторически картини, пейзажи, битови сцени, илюстрации, но според изкуствоведите, най-силната му страна са портретите. Изтъкнат портретист, той създава голяма като количество и изключителна като качество на изпълнението и дълбочина на характеристиките галерия от образи на съвременниците си, отразяваща цялата противоречивост на граничната епоха между XIX в. и XX в.

Портретът на големия руски предприемач, меценат и колекционер Иван Морозов (1871-1921), който Валентин Серов рисува през 1910 г., е всепризнат шедьовър на модерното портретно изкуство. Снимка: © Государственная Третьяковская галереяИзложбата, която е първата, посветена на Валентин Серов, за последните 25 години, представя най-добрите произведения на майстора – блестящи живописни платна и графични листове, благодарение на които художникът е обгърнат от всеобщата любов – и на обикновените хора, и на великосветските особи, и на художествените елити от неговото време, сред които има привърженици и на реалистичните традиции, и ценители на авангарда.

В Третяковската галерия са показани великолепни произведения като емблематичното платно „Момиче с праскови” (1887), „Похищението на Европа” (1910), „Момиче, осветено от слънцето” (1888), възхитителни портрети на Мика Морозов (1901), на художниците Константин Коровин (1891), Исак Левитан (1893), Иля Репин (1892), на императорите Александър III (1899) и Николай II (1900), на великия княз Павел Александрович (1897), на звездите на световния балет Сергей Дягилев (1911), Ана Павлова (1909), на Мария Ермолаева (1905) и Хенриета Хиршман (1907), пейзажи от Абрамцево, Домотканово, Венеция, десетки етюди и рисунки, за които известният руски художник Игор Грабар (1871-1960) казва: „Серов-рисувачът, може би е по-силен от Серов-живописеца”

Специално място в изложбата заема грандиозната завеса (554 х 810 см) за балета „Шехерезада” (1888) от Николай Римски-Корсаков (1844-1908), поставен от Дягилев (1872-1929) за легендарните „Руски сезони” (1907-1913) в Париж…

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/1982-tretyakpvskata-galeria-prodalgi-izlogbata-na-valentin-serov-do-31-januari.html