Месечни архиви: август 2017

В галерия „Стубел” започна „търсенето” на Erotica Universalis

Съдържанието на изложбата EU/*Erotica Universalis беше обвито в загадъчност още при подреждането на творбите. Снимка: Answer 51Изложбата-живопис на деветимата млади художници ще продължи до 15 септември.

СОФИЯ. Вдъхновени от свободолюбивия дух на великия френски художник Густав Курбе (Gustave Courbet; 1819-1877) – един от последните представители на романтизма и основоположник на реализма в живописта, от днес, 28 август, девет млади български художници се впуснаха в търсене/изследване на енигматично-провокативните проекции на вселената, наречена „еротика”. В изложбеното пространство на столичната галерия „Стубел” (ул. „Коста Лулчев” 2 B).


Студентите (каква по-подходяща възраст за провеждане на подобни артистични проучвания по темата!) на проф. Андрей Даниел в Националната художествена академия, пазеха с ревнивата грижливост на алхимик до последно скрита своята изложба-формула за EU/*Erotica Universalis (дори и в снимките си във facebook). Единственият отговор на въпроса за съдържанието на тяхната втора обща експозиция като група Answer 51, можеше да бъде открит само в текста на изкуствоведката Олимпия Даниел, който тя написа преди дни в… Париж (какво по-подходящо място за подобни размисли!) и който сега предлагаме на вашето внимание: „Еротика универсалис” е новата и втора тема на групата Answer 51. След бъдещето, което идва достатъчно бързо, еротиката е следващият достоен „противник”, който си заслужава да бъде проучен. И те го правят – всеки за себе си, безстрашно, както изследователят, който не се бои да навлезе в непознатото, въоръжен с наблюдателност, разбира се, със знания, но и с интуиция, без страх от зараза, с чувство за изпълняване на дълг към човечеството. В края на краищата, без еротика няма човечество…

Участниците в изложбата са студенти на проф. Андрей Даниел. Снимка: галерия „Стубел”Търсенето на рецепта за еротика универсалис е като търсене на рецепта за щастие универсалис – съществува хипотетично, но е непостижимо; всеки е длъжен да изработи своето щастие, а като художник – да навлезе в тази територия, която ще му дава гориво и ресурси дълги години. Да намира своя modus vivendi, да направи собствената си рецептура – кому лечебна и сладка, кому горчива и отровна. И като артист, да умее да се заиграва с демоните си, да ги опита и да ги опитоми или да се остави да го овладеят. И всичко това, в името на изкуството…и на публиката. Безспорно това, което се е получило, са нови, силни, запомнящи се картини. Поезия. И ако някой се сети, че хвърлят ръкавица на Курбе (LOrigine du monde, 1866; Musée dOrsay, Paris), ще им признае, че го правят талантливо и ще усети, че се подчиняват единствено на режима на свободата.”

Дали Answer 51 са хвърлили ръкавица на Курбе или той хвърли своята (по възможно най-провокативния, откровен и безстрашен начин) на няколко поколения художници (поне за двеста години напред) още през 1866 г., вече е станало ясно – мистерията на Erotica Universalis е открита/разбулена и всеки, който посети галерия „Стубел” до 15 септември навярно ще успее да открие частица от личния си magnum opus (еликсир на живота), чрез който поне за миг (о, миг прекрасен, спри…) да постигне съвършеното освобождаване на своята воля/свобода

* * *

В изложбата EU/*Erotica Universalis със свои творби участват младите художници: Константин Костов, Яна Стойчева, Марта Райхел, Трепка Петкова, Дина Стоева, Мая Стойкова, Тина Хамзе, Мирослав Миронов и Северина Даниелова.

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-bylgaria/2333-v-galleria-stubel-zapochna-tarseneto-na-erotica-universalis.html

Jazzanitza с български груув на Празниците на изкуствата „Аполония" 2017

Формацията Jazzanitza ще изпълни Созопол с български джаз груув. Снимка: jazzanitza.comДо 5 септември джаз сцената на фестивала ще представи още няколко изключително интересни проекта.

СОЗОПОЛ. По традиция, едни от най-вълнуващите концерти по време на Празниците на изкуствата в южния морски град се случват на джаз сцената в Клуб „Аполония”. Първото събитие от тазгодишната програма се състоя вчера, 27 август, когато своето изкуство представи Антони Дончев Трио, а днес, от 23.00 ч., там ще свири формацията Jazzanitza („Джазаница”), чийто талантливи музиканти създадоха термина български джаз груув – творческа симбиоза между характерните за българската народна музика неравноделни ритми и класическия джаз.


Много любими български думи, като лютеница, криеница, наденица, ръченица, копаница, завършват с окончанието -ница. Думата джазаница придава на понятието джаз един някак български облик и точно това е основната идея, залегнала в музиката на Jаzzanitza, чийто композитор е барабанистът Борислав Петров.

Jazzanitza е колектив от български джаз музиканти с творчески търсения, гравитиращи около сливането на музикални елементи от съвременния джаз и българската народна музика. Участниците в проекта са и част от първото поколение музиканти, които след 1989 г. имаха възможността да получат своето образование в областта на джаза в чужбина и да пренесат наученото там в България.

„Формацията Jazzanitza следва стъпките на гиганти в българската инструментална народна и джаз музика като Иво Папазов-Ибряма, Петър Ралчев, Милчо Левиев, Теодосий Спасов, Антони Дончев и много други, чието творчество през годините е безспорно доказателство за успешното съжителство между българската народна музика и джаза”, казва Борислав Петров. Основа на това своеобразно съжителство е богато наследство, върху което днес може да се надстроява и всеки музикант може добавя и своя индивидуален почерк. Jazzanitza, обаче, предлага и един нов поглед върху сливането на двата музикални езика. Един от основните елементи в музиката на Jazzanitza са българските неравноделни тактове, който отличават нашите ритми от всички останали, а този феномен музикантите наричат български груув.

„Българският груув е естественият, танцувален начин, по който нашият ритъм получава своята неравноделност; тези къси и дълги метрични времена, които са пряко свързани с танцовите стъпки и са станали едва ли не част от нашата нервна система. Всеки българин, независимо дали е музикално образован или не, усеща този груув. В повечето други култури ритъмът се базира на равен пулс, върху който могат да се надграждат много ритмически пластове (например, в хилядолетната традиция на южно-индийската карнатика), но основата е равноделна. В България, основният пулс може да е асиметричен, неравномерен, така че остава усетът за тези акценти, къси и дълги времена, които само българите усещат на почти инстинктивно ниво. Тенденциите в световната музика, особено в джаза, е все повече да се използват неравноделни размери и ритми, но в музиката на Jazzanitza аз исках да вплета и подчертая уникалния български груув. Голяма част от композициите в албума са базирани върху танците ръченица, копаница, бучимиш, правите и смесените хора” – допълва Борислав Петров.

В началото на 2016 г. на музикантите издадоха дебютния албум Jazzanitza, за който композиторът споделя: „Пътуването към този албум започна преди 16 години, когато се запознах със саксофониста Димитър Льолев, който отвори ушите и сърцето ми за магията на българската народна музика. След дългогодишни проучвания, изследвания и експерименти, най-после събрах куража да напиша музика, която да отразява идеите ми в посока сливането на джаза и българската народна музика. За мен е чест, че в него участват едни от най-близките ми приятели, с които имам щастието непрестанно да вървя по пътя на музикалното усъвършенстване. От друга страна, за нас е чест, че специален гост е един от пионерите на българския фолк-джаз, брилянтен пианист и композитор Антони Дончев, който чието присъствие е и мостът между поколенията български джаз музиканти.

Всяка композиция от албума е посветена на конкретен човек. „Гагарин” е вдъхновена от един от моите музикални герои – барабанистът-иноватор Стоян Янкулов; Culture Differences е посветена на Теодосий Спасов, който веднъж ми сподели, че „има нещо неопитомяемо в българския фолклор, което чужденците никога няма да могат да усетят и разберат”; Acikbas пък е за един приятел от миналото, много талантлив турски певец, с когото пропътувах целия свят. Има и композиции, посветени на музикантите от Jazzanitza: „Право като магистрала” е за Людмил Крумов, а „Ти си знаиш, Майна” е за Димитър Льолев.”

Импровизациите в албума игриво очертават контурите на различни джазови и фолклорни идиоми, като същевременно поставят на фокус уникалната творческа персона на всеки един музикант. Балансирана между целенасочен композиционен маниер и спонтанна ансамблова импровизация, музиката на Jazzanitza представлява хомогенна смесица от разнородни инструментални традиции, в която обаче остава неизменната вярност към есенцията на музикалните елементи които съдържат, казва още Борислав Петров.

Специален гост за концерта на Jazzanitza на „Аполония” е големият български джаз пианист, композитор и диригент Антони Дончев. Снимка: jazzanitza.comА почитателите на джаза, пристигнали в Созопол за Аполония 2017, ще могат да се убедят в правотата на неговите думи още днес, 28 август, когато на сцената в „Клуб „Аполония” ще излязат Борислав Петров – барабани/композиции, Димитър Льолев – алт саксофон, Владимир Кърпаров – тенор и сопрано саксофон, Людмил Крумов – китара, Борис Таслев – контрабас. Специален гост ще бъде пианистът, композитор и диригент Антони Дончев.

Празниците на изкуствата и на джаза ще продължат на 29 август, вторник, когато от 23.00 ч. известният тромпетист Михаил Йосифов ще представи най-новия си джаз проект MYXTET – комбо джаз формация, която изпълнява авторски композиции с виртуозна импровизация и в която участват още Васил Спасов – пиано, Александър Логозаров – китара, Борис Таслев – бас, и Атанас Попов – барабани, съобщава apollonia.bg.

Домакин на следващата джаз вечер – 30 август, ще бъде с триото JP3, или: Живко Петров – пиано, Веселин Веселинов-Еко – контрабас, и Димитър Семов – ударни. Трима уникални професионалисти, които са в центъра на съвременната джаз и поп музика в България…

На 31 август ще се състои премиерният концерт Jazz Surprise II, в който пианистите Живко Петров и Ангел Заберски, басистът Борис Таслев и Димитър Семов – ударни, ще вдъхновят и поведат публиката на едно уникално пътуване в света на класиката и джаза (без приоритет на нито един от стиловете) с импровизации по творби на Бах (Johann Sebastian Bach; 1685-1750), Моцарт (Wolfgang Amadeus Mozart; 1756-1791), Сергей Рахманинов (Sergei Rachmaninoff; 1873-1943), Джордж Гершуин (George Gershwin; 1898-1937) и др.

The Golden Project пък ще събере на 1 септември, петък, Тони Златанов – пиано и вокал, Мартин Ташев - тромпет, саксофонистът Димитър Льолев, барабанистът Емил Пехливанов и Евден Димитров – контрабас. Джаз формацията The Golden project, която издаде два албума: Seven Sence (2014) и Rolling Notes (2016), започва като трио, но скоро става квинтет. Музиката им е изключително интересно съчетание между поп, джаз и соул, в което изпълнителите показват впечатляващ стил и излъчват силна духовна енергия, която привлича много почитатели.

Програмата за 2 септември, събота, включва премиерния концерт на Александър Владигеров (тромпет и флюгелхорн), Константин Владигеров – пиано, кларнет, композиции, Димитър Карамитев – кавал, Димитър Карамфилов – контрабас, и Стоян Янкулов-Стунджи – ударни.

Двамата внуци на големия български композитор Панчо Владигеров (1899-1978) живеят в австрийската столица Виена, но за тяхното творчество няма граници. Композициите, които изпълняват, носят специфичния им почерк: вдъхновено музикално общуване между суинг, джаз, балкански звуци и модерно звучене. На концерта си в Созопол те ще представят своя последен проект, наречен The Rag Waltz Time (2017).

Неделната вечер на 3 септември ще предложи на меломаните 100% джаз с много енергия и суинг импровизации, които включва най-новият проект на Христо ЙоцовJazz Cats. За премиерата на „Аполония” джазменът е поканил испанския саксофонист Анрау Гарофе (Arnau Garrofe), който идва тук за втори път. Останалите двама участници в квинтета са пианистът Любомир Цанев и басистът Димитър Карамфилов.

Проектът, който на 4 септември ще представят Лилия Илиева и музикантите от Минимум квартет: Александър Логозаров – китара, Димитър Льолев – саксофон, Борис Таслев – контрабас, и Борислав Петров – барабани, е вдъхновен от американския джаз от началото на XX в. В своите изпълнения те следват вокалната традиция на певци като Ела Фицжералд (Ella Fitzgerald; 1917-1996), Сара Вон (Sarah Vaughan; 1924-1990), Били Холидей (Eleanora Fagan, a.k.a. Billie Holiday; 1915-1959), Кармен Макрей (Carmen McRae; 1922-1994), Франк Синатра (Frank Sinatra; 1915-1998), както и на инструменталисти от ранга на Майлс Дейвис (Miles Davis; 1926-1991), Джон Колтрейн (John Coltrane; 1926-1967) и др.

Джаз програмата на Аполония 2017 ще завърши в последната фестивална вечер - 5 септември, вторник, с концерта „Нощ след тежък ден”.


Празниците на изкуствата „Аполония”, чието първо издание е през 1984 г., е най-големият, дългогодишен и мащабен арт фестивал в България. Негов организатор е фондация „Аполония”, създадена през 1991 г.

Source Article from http://artnovini.com/art-mix/muzika/2332-jazzanitza-s-bulgarski-groove-na-praznicite-na-izkustvata-apolonia.html

Леонардо ди Каприо ще се снима в ролята на Леонардо да Винчи

Леонардо ди Каприо  ще сбъдне една своя мечта - да изпълни ролята на гениалния ренесансов художник Леонардо да Винчи. Снимки: Biblioteca Reale, Torino / leonardodicaprio.comБъдещият филм ще е екранизация по книгата на журналиста Уолтър Айзъксън, която ще излезе през октомври т.г.

ЛОС АНДЖЕЛИС. Актьорът Леонардо ди Каприо (Leonardo DiCaprio) ще се въплъти в ролята на ренесансовия гений Леонардо да Винчи (Leonardo da Vinci; 1452-1519), в екранизацията по едноименната биографична книга на известния американски писател и журналист Уолтър Айзъксън (Walter Isaacson), съобщи порталът Deadline Hollywood. Кинозвездата ще бъде и един от продуцентите на филма, допълва медията.


Засега подробности около продукцията не се съобщават, но вече е ясно, че „наддаването” за филмирането на книгата, която ще излезе на пазара през октомври 2017 г., спечели студиото Paramount, чийто основен конкурент беше друг киногигант – Universal.

Името на Леонардо да Винчи има специално място в живота на световноизвестния актьор, тъй като според неговата официална биография, той е кръстен именно на него. През 1974 г., докато майката на Ди Каприо разглеждала знаменития флорентински музей „Уфици” (Galleria degli Uffizi), пред една от картините на великия маестро тя за първи път усетила как бебето се размърдало и тогава решила да нарече детето си Леонардо.

Леонардо ди Каприо е едно от най-известните имена в света на киното днес. Въпреки изключителната си кариера и филми като „Защо тъгува Гилбърт Грейп” (Whats Eating Gilbert Grape; 1993), „Титаник” (Titanic; 1997), „Хвани ме, ако можеш” (Catch Me If You Can; 2002), „Великият Гетсби” (The Great Gatsby; 2012), „Вълкът от Уолстрийт” (The Wolf of Wall Street: 2013), актьорът има само една награда „Оскар” (Oscar®), която получи през 2016 г. за главната роля на трапера Хю Глас в уестърна „Завръщането” (The Revenant; 2015) на мексиканския режисьор Алехандро Иняриту (Alejandro Iñárritu).

През 2015 г. световноизвестният актьор влезе в списъка Top 200 Collectors с най-влиятелните колекционери на изобразително изкуство в света на ARTnews.  

Писателят и журналист Уолтър Айзъксън, бивш редактор в списание Time, е автор на няколко книги за изтъкнати личности, сред които е и единствената официална биография на Стив Джобс (Steve Jobs; 1955-2011), която излезе през 2011 г., а през 2015 г. беше екранизирана от британския режисьор Дани Бойл (Danny Boyle).

Source Article from http://artnovini.com/art-mix/kino/2331-leonardo-dicaprio-ste-se-snima-v-rolyata-na-leonardo-da-vinci.html

Милиардерът Роман Абрамович и Даря Жукова обявиха развода си

Даря Жукова и Роман Абрамович. Снимка: Screenshot of youtube.comДвамата продължават да бъдат партньори в общите си арт проекти: Музея за съвременно изкуство „Гараж” и по проекта „Остров Нова Холандия” в Санкт Петербург.

ЛОНДОН. Руският милиардер, собственик на футболния клуб „Челси” (FC Chelsea) Роман Абрамович и съпругата му Даря Жукова обявиха, че се развеждат след 10 години съвместен живот. Тази новина съобщи на светските си страници New York Post.


„Ние двамата взехме трудно решение да се разделим, но ние оставаме близки приятели, родители и партньори в проектите, които осъществяваме заедно”, се казва в общата им декларация. Абрамович и Жукова продължават сътрудничеството си като съоснователи на Музея за съвременно изкуство „Гараж” и по проекта „Остров Нова Холандия” в Санкт Петербург.

Даря Жукова, която е 36-годишна, и 50-годишният Роман Абрамович заявиха още, че имат намерение заедно да възпитават своите две деца: синът си Аарон Александър (2009) и дъщеричката си Лея (2013).

За милиардерът това е трети брак и трети развод, а освен тези две деца той има още двама синове и три дъщери от втория си брак с Ирина Абрамович (Маландина).

По данни на Forbes, основният акционер на металургичния гигант Evraz plc, която произвежда стомана, е на 12-о място в класацията на най-богатите руснаци с 9.1 млрд. USD и на 139-о в света. Според ТАСС, бившият губернатор на Чукотка и бивш основен акционер на компанията „Сибирнефт” (през 2005 г. той я продава на „Газпром” за 13.1 млрд. USD) днес притежава недвижими имоти във Великобритания, ценна колекция от произведения на изкуството, авиопарк с Boeing-767, както и великолепната яхта Eclipse (дължина 162.5 м). През 2003 г. Абрамович купи лондонския футболен клуб „Челси”, в който, според Daily Mail, за 14 години е инвестирал около 3 млрд. GBP.

Даря Жукова е дъщеря на крупния предприемач Александър Жуков – съсобственик на компанията JKX Oil & Gas, на терминали в северното пристанище Уст-Луга и на групата Айсберри” – един от големите руски производители на сладолед. Жукова е завършила е с отличие специалност „Славистика и литература” в Калифорнийския университет в Санта Барбара. Тя се запознава с Роман Абрамович през 2005 г. и три години по-късно сключват брак, за който, обаче, става ясно едва през 2014 г., след публикация в The Wall Street Journal.


На 12 юни 2015 г. в Москва беше открит най-новият музей за съвременно изкуство в Русия – „Гараж” (Garage – Museum of Contemporary Art), основан от Даря Жукова и Роман Абрамович. Новата самостоятелна сграда на Музея за модерно изкуство „Гараж” – първата в Русия филантропска организация, насочена към развитието на съвременното изкуство и култура – беше построена на мястото на популярния през 60-те години московски ресторант „Времена года”, от когото бяха запазени отделни фрагменти от фасадата и от мозайките. Реконструкцията беше извършена по проект на холандския архитект Рем Колхас (Rem Koolhaas) – лауреат на Притцкерова награда (The Pritzker Architecture Prize) за 2008 г.

Source Article from http://artnovini.com/art-mix/drugi/2330-miliarderat-roman-abramovich-i-daria-gukova-obyaviha-razvoda-si.html

„Златна” арт есен във Виена – музеят „Албертина” показва уникални изложби на Питер Брьогел Стария и Рафаело

През 2017 г. година музеят „Албертина” показа няколко великолепни изложби, но несъмнено „перлите в короната” ще бъдат есенните експозиции с творби на Питер Брьогел Стария и Рафаело. Снимка: © Albertina, Wien / Photo: Bruno EngelbrechtНад 270 изключителни произведения на изкуството от XV и XVI в. ще могат да видят по едно и също време посетителите на експозициите.

ВИЕНА. И през 2017 г. есенната арт сцена в австрийската столица може да бъде наречена само по един начин – златна, но сега нейният блясък ще бъде още по-ярък, благодарение на двете уникални изложби, които ще представи музеят „Албертина” (Albertina Museum). От 8 септември до 3 декември почитателите на изобразителното изкуство ще могат да видят изложбата Bruegel. Drawing the World с творби на знаменития холандски художник Питер Брьогел Стария (Pieter Bruegel the Elder; ca. 1525-1569), а от 29 септември до 7 януари 2018 г. и грандиозна експозиция с произведения на ренесансовия гений Рафаело (Raffaello Sanzio da Urbino; 1483-1520).


„Художникът и ценителят” (ок. 1565), с която сякаш Брьогел казва всичко за отношението на обществото (независимо от коя епоха) към работата на художника. Снимка: © Albertina Museum, ViennaАкцентът върху творчеството на двамата велики майстори на европейския художествен канон от XVI в. е изключителна възможност за едновременно съпреживявавне на естетическия идеализъм, характерен за изкуството на Рафаело, с безмилостния реализъм на нидерландския моралист Брьогел, казват от виенския музей.

Bruegel. Drawing the World ще покаже над 100 от най-известните рисунки и графики на художника, който е сред най-значимите личности в изкуството на своята епоха. Като представя целия спектър на забележителното му графично творчество, експозицията в „Албертина” ще хвърли светлина върху неговото художествено развитие, съпоставяйки го с изкуството на именитите му предшественици Йеронимус Бош (Hieronymus Bosch; ca.1450-1516) и Албрехт Дюрер (Albrecht Dürer; 1471-1528).   

Изложбата включва около 20
от най-красивите рисунки на Брьогел Стария,

които днес се намират в колекциите на различни музеи, и ще предостави на ценителите изключително рядката възможност да видят заедно две от последните рисунки (туш и перо) на големия холандски майстор от серията „Месеци, или годишните времена” (Four Seasons): шедьоврите „Пролет” (Spring; 1565) – собственост на „Албертина”, и „Лято” (Summer; 1568), която идва от Hamburger Kunsthalle в Хамбург. През тази есен тук за първи път ще бъдат показани и великолепни образци на неговото графично изкуство, старателно възстановени от специалистите на виенския музей в хода на техните дългогодишни научни изследвания.      

„Голямата риба изяжда малките риби” (1556) - една от емблематичните метафорични творби на Питер Брьогел Стария, в която преди почти пет века, големият холандски художник е обрисувал с безмилостен реализъм „изконната” човешката природа. Снимка: © Albertina Museum, ViennaОсвен изпълнени с метафори, както е в емблематичната му творба „Голямата риба изяжда малкатите риби” (Big Fish eat little Fish; 1556), рисунките на Питер Брьогел отразяват още трагедията и величието на човечеството като цяло. Неговите творби, сътворени в навечерието на холандското въстание срещу испанските окупатори, в епохата на терор, политически, социални и религиозни трансформации, пресъздават сложните отношения в един безрадостен свят, а като отражение на тежкото социално битие, изкуството на Брьогел е същевременно реалистично и саркастично, разбираемо и дълбоко критично. В същото време художникът-моралист разсъждава за трагизма и величието на човешките същества, за техните слабости и греховност…

„Лов на зайци” (1560) е един от графичните образци, които публиката ще види в изложбата Bruegel. Drawing the World през тази есен в „Албертина”. Снимка: © Albertina Museum, ViennaПроизведенията на Брьогел са така разпознаваеми заради неговия голям интерес към реалния свят на съвременниците му. В тях ние виждаме селяни, които работят на полето, живописни пейзажи, планински върхове и романтични речни долини, но и комични гротески, както и много често – разтърсващи образи, чието хиперболизиране отразява постоянният конфликт между идеал и реалност, но погледнат от различни ъгли. Според кураторите на изложбата, при Брьогел изобразяването на човека отстъпва в полза на илюстрирането на конкретни архетипи. Неговата склонност към грубите, недодялани персонажи от народа и към техния недодялан хумор, заедно с екзистенциалното им битие, лиризъм и трагизъм, нямат нищо общо с имагинерния свят от универсални идеи и прозрения на съвременниците му като Мигел Сервантес (Miguel de Cervantes Saavedra; 1547-1616), Франсоа Рабле (François Rabelais; 1483/1494-1553) или пък на Уилям Шекспир, който дори превърна света в сцена… В същото време, като морален подход, художникът е близък до дълбочините, които достигат Мишел де Монтен (Michel de Montaigne; 1533-1592) или философът Франсис Бейкън (Francis Bacon; 1561-1626).

В най-известна рисунка на Брьогел Стария (един от шедьоврите на „Албертина”) - „Художникът и ценителят” (The Painter and the Connoisseur; ca. 1565), авторът изследва темата за сериозната и изключително важна интелектуална дейност на художника. В тази емблематична творба изкуството се среща с неразбирането на купувача и, съответно, на обществото като цяло…   Продължава на стр. 2

Source Article from http://artnovini.com/news/ot-sveta/2329-zlatna-art-esen-vav-vienna-albertina-pokazva-unikalni-izlogbi-na-bruegel-i-raffaello.html

Im Herbst 2017: Bruegel und Raffael – zwei Meister, zwei Weltbilder in der Albertina

(L) Raffael, Selbstporträt (1506) - Fragment; Öl auf Holz. Foto: © Galleria degli Uffizi Florenz, Gabinetto Fotografico delle Gallerie degli Uffizi. (R) Pieter Bruegel d. Ä., Maler und Käufer (um 1565); Feder in Braun. Foto: © Albertina, WienDas Museum werden rund 270 Zeichnungen und Gemälden zeigen. Viele Bruegels Werke waren noch nie ausgestellt und wurden nun erstmals konservatorisch bearbeitet.

WIEN. Im Herbst 2017 widmet die Albertina Pieter Bruegel dem Älteren (ca. 1525-1569), dem bedeutendsten Zeichner des 16. Jahrhunderts, eine umfassende Ausstellung von 8. September bis 3. Dezember 2017. Doch nicht nur Bruegel steht diesen Herbst in der Albertina im Fokus, auch einem der größten italienischen Meister des 16. Jahrhunderts – Raffael (Raffaello Sanzio da Urbino; 1483-1520), ist parallel eine umfangreiche Ausstellung von 29. September 2017 bis 7. Jänner 2018 gewidmet, informiert die Website albertina.at. Mit diesen zwei großen Meistern der Kunstgeschichte stehen sich zwei völlig verschiedene Weltbilder gegenüber: Die Albertina bietet 2017 die einzigartige Gelegenheit, den ästhetischen Idealismus Raffaels mit dem schonungslosen Realismus des Moralisten zu erleben.


Pieter Bruegel d. Ä., Der Frühling (1565); Feder in Braun. © Albertina, WienMit rund 100 Werken präsentiert die Schau das gesamte Spektrum von Bruegels zeichnerischem und druckgrafischem Schaffen und beleuchtet seine künstlerischen Ursprünge anhand der Gegenüberstellung mit hochkarätigen Werken bedeutender Vorläufer wie Hieronymus Bosch (1450-1516) oder Albreht Dürer (1471-1528).

Die Ausstellung Bruegel. Das Zeichnen der Welt zeigt rund 20 der schönsten Handzeichnungen des Niederländers aus dem hauseigenen, umfangreichen Bestand sowie aus internationalen Sammlungen und führt dabei sogar zwei seiner letzten Zeichnungen, den Frühling (1565) und den Sommer (1568), seit Langem erstmals wieder zusammen. Zahlreiche druckgrafische Schätze – in mehrjähriger Forschungsarbeit in der Albertina ausfindig gemacht und aufwendig restauriert – können außerdem zum ersten Mal gezeigt werden.

Tragik und Größe des Menschen

Am Vorabend des niederländischen Unabhängigkeitskampfes gegen die spanische Herrschaft, in einer Epoche der politischen, sozialen und religiösen Umbrüche, entwirft Pieter Bruegel eine komplexe Bildwelt. Humorvoll und volksnah, scharfsinnig und zutiefst kritisch reflektiert er die gesellschaftlichen Verhältnisse. Als Moralist thematisiert er die Tragik und Größe, Lächerlichkeit und Schwäche des Menschen.

Pieter Bruegel d. Ä., Der Sommer (1568); Feder in Braun. © Hamburger Kunsthalle / bpk, Foto: Christoph IrrgangBruegels Werke zeichnet sein immenses Interesse an der Lebensrealität seiner Zeitgenossen aus: Bauern bei der Feldarbeit, pittoreske Landschaften und Alpengipfel, intime Flusstäler, aber auch auf die zeitgenössische Gesellschaft bezogene Moralsatiren und absurd-komische Grotesken sind vielfach in seiner Kunst zu entdecken. An die Stelle der Darstellung des Individuums tritt die Illustration bestimmter Typen. Teils auf Naturbeobachtung beruhend, teils parodistisch zugespitzt, thematisiert der Künstler aus verschiedenen Blickwinkeln den stetigen Konflikt zwischen Ideal und Realität. Das Derb-Volkstümliche und die ungeschönte Darstellung gesellschaftlicher Verhältnisse verbinden ihn mit den etwa zeitgleich tätigen Schriftstellern François Rabelais (ca. 1494-1483), Miguel de Cervantes (1547-1616) oder William Shakespeare (1564-1616), die in ihrer Literatur die Welt zur Bühne machen und universelle Einsichten formulieren, sein zutiefst moralischer Zugang gleicht Michel de Montaigne (1533-1592) und Francis Bacon (1561-1626).

In seiner berühmtesten Zeichnung Maler und Käufer (um 1565), einem der Hauptwerke der Albertina, macht Bruegel die Kunstproduktion selbst zum Thema: Er konfrontiert Betrachtende mit der ernsten, intellektuellen Arbeit des Malers, der ein vorgeblicher Kunstkenner nichts als ratloses Staunen und den Griff nach seinem Geldbeutel entgegenzuhalten hat. Kunst trifft in diesem Werk auf das Unverständnis des Käufers und der Gesellschaft im Allgemeinen.

Raffael, Hl. Georg (1505); Öl auf Holz. Musée du Louvre, Paris: © RMN-Grand Palais  / Jean-Gilles BerizziZahlreiche kostbare
Werke neu entdeckt

Pieter Bruegel der Ältere ist einer der bedeutendsten Zeichner des 16. Jahrhunderts. Schon zu Lebzeiten des Künstlers erfreuen sich seine Werke höchster Beliebtheit und sind begehrte Sammlerstücke – viele finden als Vorlagen für Kupferstiche weite Verbreitung. Sein Publikum sind nicht die Bauern, die so häufig seine Bilder bevölkern, sondern gehört vielmehr zur gebildeten Elite.

Neben Maler und Käufer bewahrt die Albertina fünf weitere eigenhändige Zeichnungen Bruegels und besitzt damit neben dem Berliner Kupferstichkabinett und dem Museum Boijmans van Beuningen einen der weltweit größten Bestände seiner seltenen Zeichnungen, von denen nur rund 60 Stück überliefert sind. Als eine der wenigen Sammlungen weltweit verfügt die Albertina über das gesamte druckgrafische Werk des Künstlers – viele Blätter sind in gleich mehreren Exemplaren vorhanden, darunter zahlreiche Rarissima und sogar einige singuläre Zustandsdrucke.

Die reichen Bestände niederländischer Kunst in der Albertina sind vielfach in den zahlreichen Klebebänden (historischen Folianten) des Albertina-Gründers Herzog Alberts (1738-1822) sowie aus der ehemaligen kaiserlichen Hofbibliothek zusammengefasst. Sie wurden in mehrjähriger Forschungsarbeit ausfindig gemacht und analysiert. Zahlreiche kostbare Werke wurden dabei neu entdeckt, wie beispielsweise eine großformatige Ansicht von Antwerpen eines Zeitgenossen von Bruegel, von der lediglich ein weiteres Exemplar bekannt ist. Viele Werke waren noch nie ausgestellt und wurden nun erstmals konservatorisch bearbeitet.

Angesichts der unzähligen Publikationen und Ausstellungen zu Bruegel mag es verwundern, dass bei einem so berühmten Meister noch Neufunde möglich sind – umso erfreulicher sind die

mehr als 100 zusätzlichen
neu entdeckten Abzüge von Bruegel,

welche der Forschung bislang unbekannt waren und für die Ausstellung aufwendig restauriert wurden.

Raffael, Kopf- und Handstudie (1519-1520); Schwarze Kreide. Ashmolean Museum, Oxford © Ashmolean Museum, University of OxfordRaffael bildet mit Leonardo da Vinci (1452-1519) und Michelangelo Buonarroti (1475-1564) das große Dreigestirn der Renaissance. Mit seinen weltberühmten Zeichnungen zählt der jung verstorbene Meister darüber hinaus zu den größten Zeichnern der Kunstgeschichte.

In diesem Herbst würdigt die Albertina Raffael mit 150 Gemälden und Zeichnungen eine groß angelegte Ausstellung. Ausgehend von den bedeutenden Beständen der Albertina und ergänzt um die schönsten und wichtigsten Zeichnungen bedeutender Museen wie den Uffizien, der Royal Collection der britischen Königin, dem British Museum, dem Louvre, den Vatikanischen Museen und dem Ashmolean Museum in Oxford stellt die monografische Schau das Denken und die Konzeption Raffaels ins Zentrum: Sie reicht von den ersten spontanen Ideenskizzen, virtuose Detailstudien, über Kompositionsstudien bis zu den ausgeführten Gemälden.

Ob als Maler und Architekt
in Florenz und Rom

oder im Auftrag von Päpsten und Fürsten – Raffael ist ein wahres Universalgenie der Hochrenaissance, stets auf der Suche nach dem Equilibrium zwischen Naturnachahmung und Idealität. Die Ausstellung zeigt mit rund 130 Zeichnungen und 18 Gemälden sämtliche bedeutende Projekte des Künstlers: Von der frühen umbrischen Periode (bis 1504) über die Jahre des Florenz-Aufenthaltes (1504/1505-1508) bis hin zur römischen Zeit (1508/1509–1520) sind beeindruckende Werke aus allen Schaffensphasen zu sehen.

Eine Ausstellung der Albertina in Kooperation mit dem Ashmolean Museum Oxford.

Source Article from http://artnovini.com/art-globe/die-welt/2328-im-herbst-2017-bruegel-und-raffael-zwei-meister-zwei-weltbilder-in-der-alberti.html

Christie’s continues to lead the art auction market in 2017

In May 2017 Christie’s New York sold Constantin Brancusi’s “La muse endormie” (1913) for $57,367,500. Photo: Screenshot of christies.comOverall sales total £2.35 billion ($3 billion) in the first half of the year, with auction sales up 29% on the equivalent figure for 2016 and sell-through rates up to 81%.

LONDON. Continued global demand and creative sale planning helped to drive a rise in Christie’s auction sales to £2.2 billion ($2.8 billion, up 14%) in the first half of 2017, a 29% increase from the same period in 2016. Overall sales were £2.35 billion ($3 billion, up 1%), an increase of 14% compared to £2.1 billion worth of sales in the first half of 2016, announced christies.com.


‘Christie’s continues to lead the auction market,’ commented Guillaume Cerutti, Chief Executive Officer, after half-year figures also showed there was an increase in the number of works sold over £10 million. Christie’s sold 38 lots that surpassed this figure, compared to 14 from the same period last year. There was also a 29% increase in the number of new buyers over £1 million.

Collectors continue to seek diverse works of art across price levels and categories. Demand for masterpieces has continued, with seven of the ten top lots from the first half of 2017 having been sold at Christie’s. Auction sell-through rates across all lots bands, meanwhile, increased to 81%.

Total spend online was £75.3 million ($95.8 million) for the first half of the year, when combining the totals for Christie’s LIVE, £55.5 million ($70.6 million), and online-only sales, which remained stable at £19.8 million ($25.2 million). Online-only sales continue to attract the largest number of new buyers (29%). Sell-through rates by lot for sales online rose to 81% and the average price per lot increased to $7,222.

Growth in spend was seen across each region, with clients based in America accounting for 35% of sale value, Asian clients accounting for 35% and EMERI (Europe, Middle East, Russia and India) clients 30%.

‘Activity from Asian buyers has reached a new high, demonstrating Christie’s strength in this part of the world’Guillaume Cerutti, Christie’s Chief Executive Officer.

Clients from Asia spent 39% more at Christie’s in the first half of 2017. Client spend from the Americas and EMERI was also up 38% and 9% respectively.

There was a 90% increase in spending on Asian Art from Asian clients, due in part to the record-breaking sales of Asian Art in New York in March. Asian buying was also significant in Decorative Arts and Impressionist and Modern Art, with more than 20% of the lots in the London Impressionist and Modern Art sale bought by clients from Asia.

‘Activity from Asian buyers has reached a new high, demonstrating Christie’s strength in this part of the world,’ confirmed Guillaume Cerutti. ‘We are encouraged by these results, and continue to adapt our operations to the new international context with the opening of our new flagship premises in Los Angeles. We look forward to a strong second half of 2017 and beyond, with preparations beginning for the Rockefeller sale in the spring of 2018.’

Max Beckmann’s record-breaking Hölle der Vögel achieved £36 million ($45.8 million) in June in London. Photo: christies.comSelected highlights
from the first half of 2017

Impressionist and Modern and Post-War and Contemporary Art: Highlights have included Constantin Brancusi’s (1876-1957) La muse endormie (1913) - sold in New York for $57,367,500; Max Beckmann’s (1884-1950) Hölle der Vögel (1937-1938) – sold in London for £36,005,000; and Cy Twombly’s (1928-2011) Leda and the Swan (1962) – sold in New York for $52,887,500.

Luxury: Luxury Week sales continue to perform well, with 29% of new buyers engaging with the Luxury category (Jewellery, Watches, Wine and Handbags). Christie’s Geneva set a new record for any heart-shaped diamond sold at auction, realising SFr14,767,50 / $14,989,012 (price per carat $163,016), and Christie’s New York set a new auction record of $305,000 per carat with The Rockefeller Emerald, which realised $5,511,500.

Asian Art: Asian Art Week in New York in March achieved the highest total for an art auction series in the category, realising $332,783,188 / HK$2,573,500,630. The highlight of the week was the record-breaking evening sale of Important Chinese Art from the Fujita Museum, which alone achieved $262,839,500.

Asian Art Week in London in May saw a magnificent pair of famille rose ‘butterfly’ vases sold for £14,725,000 / $19,054,150. Christie’s Hong Kong Spring sales in May totalled HK$2,446,964,634 / $315,658,926. The top lot of this sale season was the world-record breaking 29.09.64 by Zao Wou-Ki, which sold for HK$152,860,000 / $19,712,015 – more than three times the high estimate.

Decorative Arts & Design: Sales across Christie’s saw a 19% increase in new buyers transacting between £5,000 and £1 million. The highlight in the first half of 2017 was the sale of Diego Giacometti (1902-1985), brother of the sculptor Alberto Giacometti (1901-1966), furniture from the collection of Hubert Givenchy (1927) held in Paris in March, which achieved a total of €32,748,500 / £28,157,160, and saw 100% of the lots sold above their pre-sale estimate.

* * *

Outlook for 2017 & 2018

New YorkChristie’s has been instructed to sell The Estate of David Rockefeller in 2018. Proceeds from the personal collection of Peggy and David Rockefeller, which is estimated to include over 2,000 individual items and spans numerous collecting categories, will benefit a dozen charities, continuing their philanthropic legacy. The sales will be held in spring 2018 at Christie’s in Rockefeller Center in New York City.

LondonOn 27 September Christie’s King Street headquarters will sell the personal collection of Audrey Hepburn (1929-1993), film and stage actress, fashion legend and humanitarian, run concurrently with an online sale. Highlights include her extensive personal wardrobe and her own annotated working copies of film scripts including Breakfast at Tiffany’s. After 11 years of holding bi-annual sale seasons in the Middle East and establishing an international platform for Middle Eastern artists, Christie’s will hold its first Middle Eastern Modern and Contemporary Art sale in London in October to coincide with Islamic Week. In November Christie’s London will hold a sale of British Impressionism alongside the regular Modern British and Irish Art sales, which will bring together avant-garde English, Scottish and Irish artists who were inspired by French Impressionism and plein-air painting.

Paris - In September Christie’s Paris will hold a three-day sale of the personal collection of the interior designer Alberto Pinto. During FIAC and Christie’s 20th Century Week in October, Christie’s will sell the Prat Collection of Modern, Post-War and Contemporary art.

ShanghaiOn 24 September Christie’s Shanghai will hold sales of First Open and 20th Century & Contemporary Art, with highlights announced in the coming months.

In October Christie’s Education will begin a five-week long course, entitled Inside the Global Art World, the first of a series of online courses which will make the study of art history and the art market accessible to students around the world.

Source Article from http://artnovini.com/art-globe/the-world/2327-christies-continues-to-lead-the-art-auction-market-in-2017.html